A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt biztosíthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatóak a böngésző beállításaiban. Tovább információ

MKB Mobilbank alkalmazás

Ingyenes, próbálja ki!

Bezárás

Bank, biztonság – közös érdek

A biztonságnak életünkben, pénzügyeink intézésében kiemelt szerepe van. Az MKB Bank ezt szem előtt tartva mindent megtesz, hogy olyan környezetet alakítson ki, ahol a kényelem és a minőségi szolgáltatások minél egyszerűbb igénybe vétele mellett az ügyfelek és az alkalmazottak is biztonságban érezhetik magukat. Bankunk nemcsak az Önök pénzét őrzi és gyarapítja, hanem az ügyfelek és az alkalmazottak, valamint adataik biztonságát is védi. A biztonság megőrzése közös érdekünk, és az Ön részéről is körültekintést, elővigyázatosságot tesz szükségessé. A továbbiakban erről adunk összefoglaló tájékoztatót.

Figyelem: aktuális csalások!

COVID-19 csalások

MKB Bank nevében történő kártya adatszerzés

Ingatlanos csalások

Vírusok, trójai és kémprogramok

Egy korszerű bank alapvető infrastruktúráját az informatikai rendszere jelenti. Az MKB Bank informatikai rendszere folyamatos fejlesztés alatt áll annak érdekében, hogy szolgáltatásainkkal a leginkább meg tudjunk felelni ügyfeleink elvárásainak. Figyelemmel kísérjük és elemezzük az informatikai rendszereket fenyegető veszélyeket annak érdekében, hogy minden esetben kockázatarányos intézkedésekkel biztosítani tudjuk informatikai rendszereink magas szintű biztonságát, az adatok védelmének érdekében. Az MKB Bank által kialakított biztonság megőrzéséhez elengedhetetlen az Ön közreműködése, körültekintő, elővigyázatos eljárása, és az Ön által használt eszköz banki műveletek végzésére való alkalmas állapota, hogy a csalók ne kaphassanak esélyt. A számítógépes bűnözők kártékony szoftvereikkel képesek átvenni a felügyeletet a nem megfelelő védelemmel rendelkező számítógép, tablet PC vagy okostelefon felett, illetve kémprogram segítségével megismerhetik az ügyfél belépési azonosítóit, ha a fertőzött eszközön bejelentkezik internetbankjába. Kellő óvatossággal és naprakészen tartott vírusírtóval ez a fajta csalási forma ugyanakkor megelőzhető.

 

Bankkártya-használat

A bankkártyája érték, kezelje, őrizze gondosan!

-Fokozottan ügyeljen arra, hogy kártyája ne kerülhessen ki a látóteréből.

-Ne válasszon könnyen kitalálható PIN kódot, azt gondosan jegyezze meg, másokkal ne ossza meg.

-A PIN kódot lehetőleg ne jegyezze fel, vagy ha ez elengedhetetlen, akkor a feljegyzését úgy tárolja, hogy ahhoz illetéktelenek ne férhessenek hozzá. Soha ne tárolja a PIN kódját és bankkártyáját azonos helyen, és semmiképpen ne írja rá a PIN kódot a kártyára!

-Amennyiben PIN kódját használja kártyával történő vásárlás esetén, győződjön meg arról, hogy illetéktelenek nem szerezhetnek róla tudomást.

-Figyeljen a környezetében gyanúsan viselkedő, túlságosan segítőkész, kíváncsi, érdeklődő, személyes kontaktust kereső idegen személyekre!

-A pénzkiadó automata (ATM) használata során figyeljen arra, hogy nem figyelik-e ki PIN kódját az Ön mögött, mellett állók.

-Figyeljen arra is, hogy a pénzkiadó automata nincs-e leragasztva, átalakítva a pénzkiadó nyílás, vagy nincs-e az felszerelve idegen tárgy, eszköz.

-Fontos tudni, hogy a bankkártyával megközelíthető helyiségekben elhelyezett pénzkiadó automatákhoz történő bejutáskor soha nem szükséges a PIN kód megadása a bejárati ajtónál. Ha olyan berendezéssel találkozik, mely az ajtó nyitásához PIN kódot kér, ne adja azt meg, mert biztos lehet benne, hogy a készülék csalárd szándékkal készült.

-Körültekintően tegye el a felvett készpénzt, ne lehessen könnyedén kiragadni az Ön kezéből a pénzt tartalmazó kézitáskát!

-Ha bankkártyáját elvesztette, PIN kódja illetéktelenekhez került, vagy kerülhetett, kártyája kikerült a felügyelete alól (pl. ott felejtette valahol) az MKB Nyrt. 24 órán át hívható MKB lakossági TeleBankár(06 80 333-660) szolgáltatásán keresztül azonnal tiltassa le. Ha PIN kódja mások által ismertté válhatott, haladéktalanul változtassa azt meg.

 

Tartsa biztonságban az adatait, ne adjon esélyt az adathalászoknak!

Adathalászatnak (eredetileg angolul phishing) azt az eljárást nevezik, amikor egy internetes csaló oldal egy jól ismert vállalat, szolgáltató vagy bank hivatalos oldalának láttatja magát és megpróbál bizonyos személyes adatokat, például azonosítót, jelszót, bankkártyaszámot illetéktelenül megszerezni.

Gyanús email-ek, SMS-ek, felugró ablakok és telefonhívások

A leggyakoribb elkövetési módszer, amikor a csalók megtévesztő, általában biztonsági kockázatra hivatkozó vagy előnyt kilátásba helyező email-t vagy SMS-t küldenek, vagy mobiltelefonon, illetőleg előugró ablak formájában kérik az ügyfeleket arra, hogy kattintsanak az általuk megadott linkre, amely egy létező szolgáltató, például bank valódi belépőoldalára kísértetiesen hasonlító, de hamis internetes felületre vezet. A hivatalos felületre hasonlító hamis weboldalon pénzügyi vagy személyes információkat kérnek az áldozatoktól. A hamis oldalon megadott adatok a csalók birtokába juthatnak.

MKB Bank nevében küldött adathalász-kísérlet e-mailben:

A csalók az MKB Bank nevében adathalász céllal küldenek e-maileket.

Előfordul, hogy felfüggesztési figyelmeztetésre vagy hiányos adatokra hivatkozva kérik az ügyfeleket, hogy az általuk megadott linken jelentkezzenek be NetBANKár fiókjukba, és ott adják meg az adataikat.

Az e-mailekben található internetes oldalra vezető link megtévesztésig hasonlít az MKB internetbankjának hivatalos bejelentkezőfelületére.

Az e-mailek nyelvezete gyakran magyartalan, tartalma nehezen értelmezhető, hiányos.

Kérjük, minden esetben fokozott figyelemmel járjanak el az MKB Bank nevében küldött e-mailekkel kapcsolatban!

Az MKB Bank sem e-mailben, sem telefonon nem kér ügyfeleitől bizalmas banki adatokat!

Tanácsok

-A banki dolgozók soha nem kérnek e-mailben, telefonon vagy SMS-ben ügyfél azonosítót, belépési jelszót, PIN-kódot, bankkártya-adatokat.

-Az ilyen adatkérések minden esetben rosszhiszeműek, mindig csalók küldik. Ezért az ilyen megkeresésekre kérjük, SOHA NE VÁLASZOLJON!

-Ne nyisson meg semmilyen linket vagy csatolmányt, mert ezek vírusokat telepíthetnek a telefonjára vagy a számítógépére.

-Amennyiben elektronikus banki szolgáltatást vesz igénybe, ellenőrizze a bank weboldalának eredetiségét. A bankok és pénzügyi intézmények valódi honlapján a böngésző alsó sávján és felső címsorában szerepel a biztonságos kapcsolat meglétét jelző lakat-ikon.

-Figyelmeztető jel, ha az online szolgáltató böngészőjében „https” védett kapcsolat helyett csak „http” látható a weblapcím előtt.

-Amennyiben egy oldalon a megszokottól eltérő megjelenést, furcsa nyelvezetet, vagy azonosítási kérést tapasztal, azonnal szakítsa meg az internetkapcsolatot az adott weboldallal és vegye fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal. Javasoljuk, hogy vegye igénybe az SMS aláírás szolgáltatásokat, amelynek segítségével még biztonságosabban végezhet tranzakciókat: minden egyes aláíró jelszót az aláírást megelőzően küldünk el SMS üzenet formájában a Banknál bejelentett mobil telefonszámra, amely csak az adott megbízás hitelesítésére szolgál.

 

Megtévesztő oldalak

A világban egyre nagyobb teret ölt az online vásárlás, amely – azon túl, hogy jelenleg kényszerű – ám mégis kényelmes módja a legjobb ajánlatok megtalálásának, valamint a pénz és idő megtakarításának. Mégsem szabad elfeledkezni arról, hogy egyes webhelyek nem biztonságosak, sőt, egyenesen azzal a család szándékkal jöttek létre, visszaéljenek mások bizalmával.

Elterjedt módszer, amikor a csalók egy jól ismert vállalat, szolgáltató vagy bank hivatalos oldalát lemásolják. Az ál-oldalon arra próbálják rávenni az áldozataikat, hogy adják meg a személyes vagy bankkártya-adataikat, amelyek így illetéktelenek birtokába juthatnak és azokat csalások elkövetéséhez használhatják fel.

-Utazások, szállásfoglalások és jegyvásárlások: Egyes webhelyek magukat hiteles szolgáltatónak láttatva, pl. valamely ismert szállásfoglaló oldalt lemásolva, nagyszerű utazási ajánlattal, túl kedvező feltétellel kibérelhető szállásokkal veszik rá áldozataikat bankkártyaadataik megadására, a bérleti- vagy foglalási díjak elutalására.

-Nagy értékű vásárlások: Nagy értékű árucikkek esetén az előre fizetés- vagy előleg kérése csalás elkövetésének kísérletére utalhat. A csalók célja, hogy strómanokkal megnyittatott számlákról, a strómanok „felhasználásával” – felvegyék az átutalt előleget vagy a teljes vételárat, majd nyomtalanul eltűnjenek. Ezért az előre átutalás nem a megfelelő fizetési forma nagy értékű árucikkek vásárlásánál. Javasolt az utánvétellel történő vásárlás és az áru ellenértékének az átvételkor történő kifizetése.

-Nyereményjátékok ígérete: Gyakori módszer, amikor a magát hivatalos ügyintézőinek kiadó személy egy ismeretlen telefonszámról indított hívással arról tájékoztatja a leendő áldozatot, hogy egy nyereményjátékban nagyobb összeget nyert, ám az állítólagos nyeremény kifizetését pénzösszeg átutalásától teszik függővé. Az ismeretlen szolgáltatók által kínált, jónak tűnő nyerési esélyek szintén kockázatosak, és ezek a bankkártya adatok megszerzésére irányulhatnak.

-Társkereső oldalas csalások: A társkereső oldalakon az elkövetők a megtévesztés érdekében valósnak látszó profilokat hoznak létre, majd a virtuális manipulációval és az érzelmek kihasználásával „behálózzák” a gyanútlan áldozatukat. Bizalmi viszonyt építenek ki, majd ezt kihasználva különböző indokokkal (pl. utazási költség, betegség, váltságdíj, stb.) pénzösszegek átutalását kérik.

-Vonzó munka-, pénzkeresési és befektetési ajánlatok: A csalók bevett módszere, amikor hirdetésekben kínálnak ígéretes munka-, pénzkeresési és meggazdagodási lehetőséget, illetve jövedelmező befektetési ajánlatot. Ilyen esetekben többnyire arra próbálják rávenni áldozataikat, hogy adják meg bankkártya adataikat, illetve utalják át a befektetni szánt összeget.

-Hatalmas vagyon ígérete: Az egyik legrégebbi, de még mindig nagyon gyakori internetes csalás-típus során gazdátlanná vált megszerezhető vagyont, vagy jókora hasznot ígérnek. A megtévesztés alátámasztása érdekében az elkövetők hivatalosnak látszó profilokat hoznak létre, valamint hamis okiratokat készítenek és mutatnak be a megtévesztés céljával. Fontos elem, hogy az ügymenet folyamatosan nehézségekbe (pl. szállítási vagy utazási költségek, stb.) ütközik, amelyek miatt az áldozatot folyamatosan újabb összegek átutalására kérik.

-„Unokázós csalás”: A nyerészkedők nincsenek tekintettel másokra, és képesek az emberek jóhiszeműségével, segítőkészséggel is visszaélni. A leggyakoribb módszer az „unokázós” csalásnak nevezett visszaélési módszer, amikor az áldozattól a bajba jutott szerettük megmentésére hivatkozással csalnak ki pénzt (pl. idősektől az unokájuk balesetére hivatkozva). Jelenleg a koronavírussal kapcsolatos járvány az a téma, amelyre hivatkozva személyes, vagy akár bankkártya adatokat kérnek el a csalók a potenciális áldozataiktól.

Tanácsok

Számos módja van annak, hogy személyes adatait és banki azonosítóit az interneten is biztonságban tudhassa. A legfontosabb, hogy az Önre vonatkozó személyes adatokat, információkat interneten keresztül kizárólag indokolt esetben, és a lehető legnagyobb körültekintéssel eljárva adjon meg.
Javaslatok:

-Kérjük, ne adja meg a bankkártya adataikat mindaddig, amíg az adott kereskedő hivatalos elérhetőségein kétséget kizáróan nem győződött meg a weblap, illetve a fizetési oldal valódiságáról.

-Semmilyen körülmények között ne adja meg a közösségi oldalakon, vagy ott megismert idegeneknek a személyes, valamint bankkártyái adatait!

-Olyan vállalkozások online szolgáltatásait vegye igénybe, amelyeket ismer és megbízhatónak tart.

-Óvakodjon a kéretlen email-ben, a felugró ablakokban, vagy hirdetésekben kapott linkekkel, mert lehet, hogy hamis vagy megtévesztő webhelyre mutatnak.

-Amennyiben korábban nem használt elektronikus szolgáltatást vesz igénybe, ellenőrizze az adott weboldal eredetiségét. Érdemes olyan felületeket választani, amelyek rendelkeznek a megfelelő biztonsági tanúsítvánnyal, amelyre a címsorban lakat ikon utal.

-A vásárlás előtt érdemes keresőmotorral vagy böngészővel megbizonyosodni az oldal valóságosságáról. Érdemes figyelembe venni a korábbi vásárlók rossz tapasztalatait, az interneten közzétett negatív tartalmú véleményeket is.

-Fokozott óvatossággal kell eljárni, ha egy oldalon a kapcsolatok menüpontjában nem adnak meg elérhetőséget, vagy az eladónak nincs székhelye, címe, vagy azok nem valódiak.

-Érdemes kapcsolatba lépni az eladóval, egyeztetni vele a részleteket. Ha az eladó nem tud részleteket mondani az áruról, vagy siettetni próbálja fizetést, akkor inkább ne vásároljon tőle.

-Ha van, akkor el kell olvasni az adott ajánlat részletező leírását. Át kell olvasni az általános vásárlási feltételek apró betűs részeiben elrejtett költségeket, valamint a szállítási és visszatérítési információkat.

-Rendszeresen ellenőrizze a bankszámlája forgalmát, hogy azon nem történtek-e ismeretlen eredetű terhelések.

-Amennyiben egy weboldalt gyanúsnak talál, esetleg kétségei merülnek fel adatai biztonságát illetően, kérjük, ne adja meg adatait és hagyja el a weboldalt.

-Minden esetben gyanús, ha helyesírási és nyelvhelyességi hibákat talál.

-Megfontolva regisztráljon: mielőtt személyes adatokat ad meg, előtte ellenőrizze az adott webhely biztonságát, valódiságát. Válasszon mindig erős jelszót, és ne használja ugyanazt a minden webhelyhez.

-Legyen körültekintő a közösségi felületeken megosztott személyes jellegű tartalmakkal (pl. külföldön tartózkodás stb.).

-Lehetőleg olyan emberekkel tartson kapcsolatot, akiket valóban, személyesen is ismer, mert a csalók felhasználhatják a közösségi médiát arra, hogy az Önről adatokat gyűjtsenek.

-Soha ne küldjön pénzt alkalmi ismerőseinek, még abban az esetben sem, ha az adott, jól felépített profil mögé bújt személy meggyőző történetre hivatkozva kéri ezt Öntől.

-Járjon utána annak, ha a családtagjai vagy a barátai furcsa, szokatlan kéréssel fordulnak Önhöz, mert lehet, hogy a kérések mögött nem a csalástagjai és ismerősei, hanem a fiókját feltörő illetéktelen személyek állnak.

 

Vezetői, üzleti e-maillel elkövetett csalás

A csalók a cég vezetőjeként telefonon felhívják az alkalmazottat, vagy e-mailt küldenek és egy rendkívüli helyzet miatt (Adóellenőrzés, Cégfelvásárlás) azonnali tranzakciót kérnek. A legtöbb esetben devizautalást Európán kívülre. Nagyon jól ismerik a céget, mert a csalás előtt rendkívül sok információt gyűjtenek a vállalkozásról. Arra kérik az alkalmazottat, hogy térjen el a szokásos ügyintézéstől és a kommunikáció során fenyegetés is elhangzik.

Megtévesztő üzleti levelek

Az elkövetők a legtöbb esetben egy, a cég által már régóta ismert beszállítóként keresik fel a vállalkozást és arról tájékoztatják, hogy megváltozott a korábbi számlaszám, így a rendelés kiegyenlítését már az új számlaszámra tegyék meg. Az e-mail teljes egészében megegyezhet a korábbi levelekkel (formalitás, céglogó).

Minden esetben fogjon gyanút és egyeztessen az ismert vállalkozással a korábbi elérhetőségeken!

Lehetőleg minél kevesebb információt osszon meg munkaadójáról a közösségi médiában!

 

COVID-19 csalások

Nemzetközi példák alapján a csalók telefonon igyekeznek kihasználni a világban jelenleg zajló egészségügyi válsághelyzetet, és kórházi dolgozóknak kiadva magukat arra hivatkoznak, hogy a sértett hozzátartozója megfertőződött, az orvosi ellátásának költségeit viszont ki kell fizetni.

Arra is vannak példák, hogy a csalók vállalatokat keresnek meg a koronavírus elleni védőfelszerelések, fertőtlenítőszerek ajánlatával és az előleg vagy a teljes összeg átutalását kérik. E mögött azonban nincs valós cég és a csaló a saját bankszámla adatait adja meg. Gyakran a csaló cég nevére webshopokat hoznak létre.

Mindig legyen körültekintő:

-Fogjon gyanút, ha olyan e-mailt kap, amelyben orvosi felszereléseket kínálnak.

-A vásárlás módjától függetlenül ajánlott leellenőrizni az árut ajánló vállalat vagy személy valódiságát.

-Vásárlás előtt mindig ellenőrizze a cég értékeléseit az interneten!

 

MKB bank nevében történő kártya adatszerzés

A csalók telefonon keresztül keresik fel az ügyfeleket és az MKB Bank ügyfélszolgálati munkatársának kiadva magukat kártyaadatokat kérnek, pl. a Paypass limit 15.000 Ft-os összeghatárára való hivatkozással.

Fontos tudnia, hogy a limit technikai beállításhoz nincs szükség az ügyfelekkel történő kapcsolatfelvételre és az MKB Bank soha semmilyen esetben nem kéri el a bankkártyán szereplő érzékeny adatokat!

Ingatlanos csalások - biztonsági tanácsok vásárlók részére

A világban egyre népszerűbb az online vásárlás, amivel párhuzamosan azonban sajnos növekszik azon esetek száma is, amikor csalók az internet adta lehetőségekkel visszaélve megpróbálják becsapni a vásárlókat.

Az egyik ismert módszer során a csalók úgy kínálnak - többnyire feltűnően kedvező, piaci ár alatti áron - eladásra ingatlant, hogy annak tulajdonjogával nem rendelkeznek. Az alkalmi vétel lehetőségén felbuzdult, gyanútlan vevőt, jól felépített történetekkel megtévesztve, ráveszik arra, hogy - akár az ingatlan megtekintése nélkül - átutalja az előleget, foglalót vagy az ingatlan teljes vételárát. A tranzakció után a csalók nyomtalanul eltűnnek a csalárd módon megszerzett pénzzel együtt.

A fenti módszer továbbfejlesztett változata az, amikor a csalók kártékony szoftverek segítségével  átveszik az ingatlan iránt érdeklődő személy számítógépe felett az irányítást. Ezt az eladásra kínált ingatlanról készített - ám kémprogramot tartalmazó - képek és videók küldésével érik el. Ha ugyanis a potenciális vásárló megnyitja ezeket a fájlokat, akkor olyan szoftverek települnek a számítógépére, amelyek révén a csalók megismerhetik áldozatuk teljes internetes tevékenységét. A megtévesztéssel telepített ártalmas programokkal a gyanútlan ügyfél akár banki azonosító adatait is elérhetővé teheti a csalók számara. Akik az így megszerzett azonosítókkal és adatokkal– amennyiben a megtévesztett személy még a telefonszámára küldött internetbankos belépési SMS kódot is gyanútlanul kiadja - akár az áldozatuk internetbankjába is be tudnak lépni és onnan tranzakciókat tudnak végrehajtani.

Tanácsok, amelyek alapján megelőzhetők ezek a visszaélések:

- Minden esetben győződjön meg közhiteles földhivatali nyilvántartásban az ingatlan valós tulajdoni helyzetéről!

- Legyen óvatos, ha a valódi tulajdonos nevében/helyett más személy tárgyal, készíti elő az adásvételi szerződést!

- Járjon el fokozott körültekintéssel a feltűnően és indokolatlanul kedvező áron meghirdetett ingatlanokkal kapcsolatos ügylet során!

- Látatlanban ne vegyen ingatlant, még egy egészségügyi válsághelyzetben sem! Ne elégedjen meg az e-mailben küldött, ingatlanról készített képekkel és videókkal, hiszen azok valóságtartalma egyrészt kétséges, másrészt akár kártékony programokat is tartalmazhatnak.

- Ne engedjen telepíteni és maga se telepítsen ismeretlen eredetű programokat a számítógépére, ne nyisson meg semmilyen linket vagy csatolmányt!

- Amennyiben az ingatlan adásvétele során gyanús körülményeket, indokolatlan azonosítást vagy adatkérést tapasztal, azonnal vegye fel a kapcsolatot az Ügyfélszolgálatunkkal, és szükség esetén függessze fel internetes banki fiókját!

- Értesüljön időben a számláján történt jogosulatlan tranzakciókról, kérjen a számláján történt eseményekről SMS értesítést! Ha esetleg olyan műveletről (pl. belépés a Netbankárba, Mobilalkalmazás telepítés, átutalás, stb.) kap értesítést, amelyet nem Ön kezdeményezett, azt haladéktalanul jelezze Ügyfélszolgálatunknak!